برای ردیابی کربوهیدراتها، از شاخص گلیسمی، بار گلیسمی و سیستم های وزن دهی عددی مواد غذایی استفاده کنید

10 دسامبر 2018 - به جای شمارش کربوهیدرات ها، ممکن است بخواهید با شاخص گلیسمی، بار گلیسمی و سیستم های وزن دهی عددی که غذاهای کربوهیدراتی را بر اساس تاثیر آنها بر افزایش قند خون رتبه بندی می کنند، آشنا شوید.

در حالی که نظارت بر این شاخص ها ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد، آنها همچنین می توانند ابزارهایی مفید برای سایر افراد بمنظور جلوگیری از ابتلا به دیابت و حتی کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، به ویژه برای زنان و افراد دارای اضافه وزن باشند.

شاخص گلیسمی بهتر از دو مورد دیگر شناخته شده است. این معیار پتانسیل افزایش قند خون در هنگام مصرف غذاهای کربوهیدراتی را در مقایسه با یک ماده ی غذایی مرجع مانند گلوکز خالص یا یک برش نان سفید بیان می کند.

بار گلیسمی یک مرحله فراتر می رود. این معیار بیان کننده ی نوع کربوهیدرات موجود در یک غذا و مقدار کربوهیدرات در یک وعده ی سروینگ از آن غذا است. هرچه مقدار بار گلیسمی یک غذا کم باشد، آن غذا بر قند خون و سطوح انسولین تأثیر کمتری می گذارد.

بار گلیسمی غذا به شما یک اندازه گیری دقیق تر نسبت به شاخص گلیسمی به تنهایی ارائه می دهد زیرا اگرچه اکثر غذاهای سالم شاخص گلیسمی و بار گلیسمی پایینی دارند، اما برخی از غذاهای دارای شاخص گلیسمی بیشتر، مانند موز، آناناس و هندوانه، واقعا دارای بارهای گلیسمی کم تا متوسطی هستند ​​و می توانند برای بسیاری از رژیم های غذایی مناسب باشند. این مهم است زیرا این سه میوه مخصوصا مواد مغذی مهمی را به بدن ارائه می دهند.

کاهش بار گلیسمی رژیم غذایی شما، زمانی به طور طبیعی اتفاق می افتد که مصرف غلات کامل، آجیل، حبوبات، میوه ها و سبزیجات غیر نشاسته را افزایش و مصرف غذاهایی مانند سیب زمینی، نان سفید و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید.استفاده از جدول شاخص های گلیسمی به شما در انتخاب مواد غذایی صحیح در راه رسیدن به یک شیوه ی سالم تغذیه ای کمک می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-12-track-carbs-glycemic-index-cousin.html